Inzichten
Entropie en wanorde: het lot van alle menselijke ondernemingen?
Ze is daar, overal, altijd. Ze beïnvloedt je privé- en beroepsleven. Ze is weinig bekend en weinig bestreden. Toch verbruikt ze veel energie. Haar naam? ENTROPIE. Entropie is een natuurlijk en onomkeerbaar fenomeen. De energie die aanvankelijk in een systeem aanwezig is, wordt getransformeerd en ‘gaat weg’. Entropie komt tot ons vanuit de...
Een vernieuwende aanpak: hoe de reden van bestaan, de visie en de waarden van een onderneming ontwikkelen in symbiose met het personeel?
Antonissen Development Group is een dynamische vastgoedgroep die stedelijke locaties met uitzonderlijk potentieel selecteert en de voorkeur heeft om bestaande panden te transformeren in hoogwaardige, moderne gebouwen die voor iedereen toegankelijk zijn. De onderneming wenst haar groei te ondersteunen door zich op de markt te onderscheiden met...
Hoe de coronacrisis uw ware bedrijfscultuur aan het licht brengt
De voorbije anderhalf jaar heeft de Covid-19-pandemie onze wereld op veel manieren zwaar getroffen. Heel wat alledaagse dingen die we vóór de pandemie vanzelfsprekend vonden, waren dat plots niet meer. Deze disruptieve periode heeft bedrijven voor enorme uitdagingen gesteld. De Covid-19-pandemie was voor velen het 'black swan event'* dat...
An Dewaele wordt partner bij Square Circle
An Dewaele, voormalig CHRO van Barco, wordt partner bij Square Circle en voegt daarmee een ruime expertise toe aan het team in het vervullen van een gezamenlijke missie: bedrijfsgerichte HR-oplossingen aanbieden die het verschil maken in een steeds vluchtigere, mobielere en complexere wereld An heeft meer dan 30 jaar HR-ervaring bij...
Waarom overtuigen zo moeilijk is
In een bedrijf is overtuigen iets wat je dagelijks moet doen. Werkwijzen aanpassen, nieuwe ideeën lanceren, transformatieprojecten tot een goed einde brengen, de kwaliteit verbeteren, de veiligheid op het werk garanderen, nieuwe producten verkopen aan klanten, succesvol onderhandelen, ... Het zijn stuk voor stuk activiteiten die veel energie...
Sociale Onderhandelingen
NOODZAKELIJK EN PIJNLIJK KWAAD OF DE BASIS VOOR EEN SUCCESVOLLE TOEKOMST? Door de ernstige gezondheidscrisis waarin we ons al maanden bevinden en de economische weerslag ervan, zijn er in heel wat organisaties sociale onderhandelingen aan de gang. De bedrijfsleiding en de werknemersvertegenwoordigers moeten proberen zoveel mogelijk uit die...
Het belang van professionele communicatie bij herstructureringen
De positieve invloed van professionele communicatie in ieder herstructureringsproces, en meer bepaald wanneer er ...
To People or not to People
Samen op weg naar de toekomst
Terugkijkend op een paar decennia van wereldwijde en lokale Belgische human resources en het bedrijfsleven realiseer ik me dat er een dwingende behoefte is aan een nieuw werkwoord...
Uit de Covid crisis komen?
Gebruik de verborgen performantie in uw bedrijf. Stimuleer nu al het herstel. Na maanden van moeilijke inperking en ondanks vaak alarmerende voorspellingen zijn de meeste Belgische bedrijven niet 'aan het eind van hun Latijn'. Maar laten we duidelijk zijn: de kritieke fase komt er nu aan. In de meeste gevallen zullen de structuren moeten...
Heeft de interne communicatiedienst nog een reden van bestaan?
Ontoereikende communicatie staat nog steeds in de top 3 van frustraties en problematieken die uit employee surveys, engagement studies en communicatieaudits komen. Dit is niet verwonderlijk als we zien dat interne communicatie nog altijd in heel veel bedrijven aanzien wordt als de taak en verantwoordelijkheid van de communicatiedienst, als die...
Visie, missie, waarden: nieuwe inzichten (deel 1)
Strategieën kunnen succes opleveren maar ook nergens toe leiden. Is je visie er een die je bedrijf vooruitstuwt, net boven water houdt of resoluut tot zinken brengt? Een slager die vegetarische hamburgers verkoopt. Een verzekeraar die zijn klanten wil behoeden voor onheil. Een vervoersmaatschappij die voor Amazon werkt. Open gevangenissen die...
Visie, missie, waarden: nieuwe inzichten (deel 2)
A vision, a vision, my kingdom for a vision!
Het was dan wel een paard waarvoor Richard III in het gelijknamige Shakespeare-stuk zijn koninkrijk wilde inruilen…