Wie gehoord wordt krijgt vleugels: het belang van luistersessies

In een tijd van snelle communicatie en hoge werkdruk is echt goed luisteren naar medewerkers vaak een uitdaging voor organisaties. Dit kan leiden tot stress, demotivatie en het verlies van waardevolle krachten. Gelukkig bieden luistersessies een krachtige oplossing om deze communicatiekloof te overbruggen en een omgeving te creëren waarin werknemers zich gehoord en gewaardeerd voelen. Want wie gehoord wordt, krijgt vleugels.

Stressfactor: gebrek aan feedback

Een recent onderzoek van Page Personnel onthult dat, tegen de verwachtingen in, gebrek aan erkenning de grootste stressfactor op de werkvloer blijkt te zijn, gevolgd door de hoeveelheid werk. Een opvallende constatering is dat ruim de helft van de werknemers overweegt hun baan te verlaten vanwege stress, waarvan 20% dit daadwerkelijk doet. Voor werkzoekenden blijkt vooral een gebrek aan feedback een bron van stress te zijn, nog meer dan afgewezen worden.

Luisteren is geen rocket science

Deze bevindingen benadrukken het belang van een ondersteunende en communicatieve werkomgeving. Veel werkgevers richten zich vooral op het aantrekken van nieuw talent, maar bij Square Circle geloven we dat het actief inzetten op het behouden en betrokken houden van medewerkers even belangrijk is. Luistersessies zijn een effectieve manier om inzicht te krijgen in wat er speelt en het gebrek aan erkenning aan te pakken.

Luistersessies: meer engagement

Luistersessies zijn vertrouwelijke één op één gesprekken en/of groepsgesprekken met meerdere medewerkers die verschillende posities bekleden. Ze laten je toe om dieper in te gaan op hete hangijzers, drijfveren te ontdekken en eerste oplossingen op te werpen. Dat leidt enerzijds tot een hogere bewustwording bij management, HR en leidinggevenden en anderzijds tot meer engagement bij personeel. Een win-win!

Strategische communicatie

Door luistersessies te organiseren, krijg je als organisatie cruciale strategische inzichten over communicatie: “Weten we wat er leeft onder de mensen? Wat doen we om onze medewerkers te engageren? Hebben we de messaging voldoende voorbereid voordat we de communicatie uitrollen? Zijn de leidinggevenden klaar om de boodschap te communiceren?” Het is echter niet eenvoudig om deze vragen te beantwoorden als je er middenin zit. Daarom bieden we bij Square Circle praktische en strategische ondersteuning aan, met behoud van een helikopterview.

Ervaringen met luistersessies

Sinds meer dan 15 jaar luistersessies doen we luistersessie bij klanten vanuit telkens een andere invalshoek, zoals een peiling naar de naar weerstand bij strategische verandering of een verdieping van een medewerkersbevraging waar enkele belangrijke aandachtspunten uit voortkwamen. Een veel voorkomende reactie van de deelnemers is “Er wordt zodanig gefocust op de business dat er weinig tijd is voor een goed gesprek. Deze luistersessie is een zeer goed initiatief”. Luistersessies zijn inderdaad een eerste belangrijke stap in het creëren van een open en vertrouwelijke omgeving waarin werknemers hun stem kunnen laten horen en impact kunnen hebben op de organisatiecultuur.

 

Als jouw organisatie zich ervan bewust is dat er blinde vlekken kunnen zijn op de werkplek en niet echt weet hoe deze te ontdekken en wat vervolgens te doen, neem dan contact met ons op. We staan klaar om je te helpen beter te communiceren en je werknemers te versterken in hun groei.