Home - Blogartikels

Inzichten

Communiceer niet te laat over transformaties (Interview Trends 27/11/2025)

Communiceer niet te laat over transformaties (Interview Trends 27/11/2025)

‘De beste consultants zitten vaak gewoon in je eigen organisatie’ De deal is zo goed als rond, de handtekeningen volgen straks en plots moet het snel gaan met de communicatie naar medewerkers, vakbonden, klanten en pers. Veel organisaties wachten met het betrekken van een communicatie-expert tot het financiële en juridische deel van een...

Van woestijn naar resonantie: hoe effectieve messaging je boodschap doet weerklinken

Van woestijn naar resonantie: hoe effectieve messaging je boodschap doet weerklinken

Messaging is het proces van het effectief overbrengen van informatie binnen en buiten de organisatie. Bedrijven moeten communiceren om begrip en verbinding te behouden. Dit geldt zowel intern, binnen teams en afdelingen, als extern, richting klanten en de bredere gemeenschap maar zeker ook de media. Interne communicatie Een van de grootste...

De case Unigro: hoe een herstructurering aan alle belanghebbenden communiceren

De case Unigro: hoe een herstructurering aan alle belanghebbenden communiceren

Door economische omstandigheden en strategische motieven moest het Belgische e-commercebedrijf Unigro zijn activiteiten staken. CEO Yves Moens stond voor de uitdagende verantwoordelijkheid om stakeholders en medewerkers te informeren over de reorganisatie. Voor ondersteuning in hun crisiscommunicatie namen ze contact op met Square Circle....

2 paar voeten staan in de modder
Aanmodderen in een markt waar talenten krap worden…een goed idee? Wat doe je er aan?

Aanmodderen in een markt waar talenten krap worden…een goed idee? Wat doe je er aan?

Aanmodderen in 2024 … en verder? Het ‘aanmodderen’ in bedrijven is het resultaat van een lauw menselijk beleid. Bij de medewerkers is het een verdedigingsmechanisme. Van mensen die aan den lijve ondervinden dat ze niet echt meetellen in het verhaal. Het aanmodderen zorgt ervoor dat bedrijven doodgewoon worden. Dood en gewoon. Dood: niet dat er...

Ontslag: een slag in het gezicht?

Ontslag: een slag in het gezicht?

Onlangs maakte Annick Ruyts, medewerkster bij de VRT, haar beklag in De Standaard over de manier waarop haar ontslag bij de jongste reorganisatie is gebeurd. Abrupt en zakelijk. Daar waar ze meer menselijkheid verwachtte, onder meer over de manier van communiceren en afscheid nemen. Hoe zou je zelf ontslaan willen worden? Heb je daar ooit over...