Inzichten
Communiceer niet te laat over transformaties (Interview Trends 27/11/2025)
‘De beste consultants zitten vaak gewoon in je eigen organisatie’ De deal is zo goed als rond, de handtekeningen volgen straks en plots moet het snel gaan met de communicatie naar medewerkers, vakbonden, klanten en pers. Veel organisaties wachten met het betrekken van een communicatie-expert tot het financiële en juridische deel van een...
SoWhatCommunications – Powered by Square Circle
Beide adviesbureaus slaan de handen in elkaar om in te spelen op de groeiende vraag naar gevestigde expertise in public en regulatory affairs, change communicatie en crisiscommunicatie September 2025 - Toonaangevende bureaus Square Circle en SoWhatCommunications bundelen hun ervaring en expertise in een nieuwe gezamenlijke structuur, met een...
Van woestijn naar resonantie: hoe effectieve messaging je boodschap doet weerklinken
Messaging is het proces van het effectief overbrengen van informatie binnen en buiten de organisatie. Bedrijven moeten communiceren om begrip en verbinding te behouden. Dit geldt zowel intern, binnen teams en afdelingen, als extern, richting klanten en de bredere gemeenschap maar zeker ook de media. Interne communicatie Een van de grootste...
Na de luistersessies: op weg naar inzicht en actie
In onze vorige blog over luistersessies hebben we benadrukt hoe cruciaal het is om oprecht te luisteren naar medewerkers. Of het nu gaat om het verkennen van topics die naar boven zijn gekomen in de medewerkersenquête of het onderzoeken van een onderstroom van ontevredenheid en weerstand tegen verandering, luistersessies vormen een belangrijke...
Wie gehoord wordt krijgt vleugels: het belang van luistersessies
In een tijd van snelle communicatie en hoge werkdruk is echt goed luisteren naar medewerkers vaak een uitdaging voor organisaties. Dit kan leiden tot stress, demotivatie en het verlies van waardevolle krachten. Gelukkig bieden luistersessies een krachtige oplossing om deze communicatiekloof te overbruggen en een omgeving te creëren waarin...
De case Unigro: hoe een herstructurering aan alle belanghebbenden communiceren
Door economische omstandigheden en strategische motieven moest het Belgische e-commercebedrijf Unigro zijn activiteiten staken. CEO Yves Moens stond voor de uitdagende verantwoordelijkheid om stakeholders en medewerkers te informeren over de reorganisatie. Voor ondersteuning in hun crisiscommunicatie namen ze contact op met Square Circle....
Wat is het geheim achter bedrijfswaarden die werken?
Hoe zou je de persoonlijkheid van je bedrijf in een paar woorden omschrijven? En hoe zouden uw collega's het omschrijven? Een bedrijf met een identiteit verbindt uw medewerkers en brengt hen op één lijn met uw algemene missie en visie. Square Circle biedt u interessante inzichten om te helpen bij het definiëren en implementeren van uw waarden....
Hoe definieer je de missie en visie van je bedrijf en waarom zou je?
In een wereld vol ideeën en ambities ligt de basis van elke succesvolle onderneming in een duidelijk doel, samengevat in de drie-eenheid van missie, visie en waarden. Maar wat is een sterke visie en missie en hoe definieer je die? Square Circle biedt strategisch advies om je op weg te helpen met een winnende strategie. Laat 'missies' over aan...
Aanmodderen in een markt waar talenten krap worden…een goed idee? Wat doe je er aan?
Aanmodderen in 2024 … en verder? Het ‘aanmodderen’ in bedrijven is het resultaat van een lauw menselijk beleid. Bij de medewerkers is het een verdedigingsmechanisme. Van mensen die aan den lijve ondervinden dat ze niet echt meetellen in het verhaal. Het aanmodderen zorgt ervoor dat bedrijven doodgewoon worden. Dood en gewoon. Dood: niet dat er...
Het geheim van een succesvol en verrassend debat
Interne kennis verruimen, maatschappelijke betrokkenheid tonen of klanten bij elkaar brengen: jij weet waarom en waarover je een debat organiseert. Maar hoe zorg je er als moderator voor dat jouw debat uit de band springt? Hoe benader je veelvoorkomende gespreksonderwerpen vanuit een verfrissende invalshoek? Helena Schalenbourg, Senior...
Ontslag: een slag in het gezicht?
Onlangs maakte Annick Ruyts, medewerkster bij de VRT, haar beklag in De Standaard over de manier waarop haar ontslag bij de jongste reorganisatie is gebeurd. Abrupt en zakelijk. Daar waar ze meer menselijkheid verwachtte, onder meer over de manier van communiceren en afscheid nemen. Hoe zou je zelf ontslaan willen worden? Heb je daar ooit over...
Do’s-and-don’ts van een gedragen employee engagement survey
Jaarlijks naar het medewerkersengagement peilen via een enquête is in vele bedrijven een vaste waarde. Een goede zaak, als je met deze enquête op een serieuze manier aan de slag gaat. Deze blog deelt de do's-and-don'ts van een gedragen employee engagement survey. Waardevol leesvoer voor management, hr en iedereen die leidinggeeft. Engagement...











