Reisorganisatie (Luxe reizen), 30 mensen Brussel.

  • CEO en CFO worden ontslagen (vertrouwensbreuk aandeelhouder)​
  • Nieuwe CEO wordt aangesteld maar het team in Brussel weigert om die te aanvaarden en dreigen met een afsplitsing
  • Een afsplitsing zou het einde van het kantoor betekenen

ANALYSE

  • Sfeer is heel vijandig tov veranderingen.​
  • ​ CEO en CFO hebben de mensen tegen de aandeelhouder ‘opgestoken’ en waren stiekem al begonnen om een afsplitsing te organiseren ​
  • Nieuwe CEO is heel professioneel, werkt al heel lang in de groep maar in een ander reissegment. Medewerkers willen hem niet aanvaarden omdat hij zogezegd geen ervaring heeft in hun Luxe segment. In feite zouden ze graag zelf het kantoor willen besturen.
  • Medewerkers hebben een document opgesteld met hun eisen tov de aanwerving van een nieuwe CEO. Veel eisen zijn onrealistisch.

AANPAK

  • Voorstel: geen ‘frontale’ aanval maar medewerkers betrekken in het ‘nieuwe’ project, het reisagentschap van de toekomst.​ ​
  • Hierdoor stap voor stap het vertrouwen winnen in de nieuwe CEO.​ ​
  • Tegelijkertijd de expertise en talenten van medewerkers gebruiken om de activiteit op een nog hoger niveau te plaatsen inzake klantenloyauteit.​ ​
  • Harvard methodologie gebruikt om de visie en de missie van het bedrijf met de medewerkers te bepalen. ​
  • ​Op basis hiervan een strategisch plan opstellen voor 3 jaar.​ ​
  • Alle medewerkers betrekken in de implementatie van het plan.​ ​

RESULTAAT

  • Heel sterke gedeelde visie en missie opgesteld, waar medewerkers en aandeelhouder 100% achter staan.​
  • ​ Vertrouwen is gegroeid in de CEO.​ ​
  • Bereidheid om aan de toekomst te werken is te merken in de dagdagelijkse verbeteringen (werkorganisatie, opvolging klanten, enz.)​ ​
  • Aandeelhouder is akkoord om medewerkers aandelen te geven.​ ​
  • Een crisis is vermeden. ​
  • Voortbestaan is verzekerd.
  • ​ Implementatie van het strategisch plan: er wordt momenteel overwogen om hiervoor ook SEAM in te schakelen. ​