Onze interactieve workshops
Wij werken graag trainingsoplossingen op maat uit voor uw bedrijf. Onze beproefde trainingen stellen uw mensen in staat om zich te versterken in een hele reeks management- en leiderschapsvaardigheden, van time management tot het beheren van een crisissituatie. Onze aanpak is 100% resultaatgericht en gebaseerd op onze uitgebreide ervaring.
Change & Transformation Communication Workshop
Alle praktische inzichten en tools om de interne en externe communicatie in goed banen te leiden.
Change Barometer
Hoe kan je anticiperen als je niet echt weet waar de medewerkers staan in hun beleving van de verandering of het project?
Communication skills for leaders
Communicatie in onzekere tijden
Media Training
Professioneel beheer van uw communicaties met de media in alle omstandigheden
Crisis Communicatie Masterclass
Verwachtingen managen wanneer de realiteit een bedreiging wordt.
Operationeel Crisis Management
Wees er klaar voor om uw organisatie doorheen een operationele crisis te leiden.
Results Roadmap™ ervaring Individueel & Teams
“Begin with the end in mind” en bouw een Results Roadmap ™ die jou of jouw team helpt om succesvol een vooraf bepaald gemeenschappelijk doel te bereiken.
Details
Change & Transformation Communicatie Workshop
Zorg voor een duidelijk verhaal, met heldere boodschappen op maat van de stakeholders. Communiceer via efficiënte communicatiekanalen, op basis van een gedetailleerd stappenplan dat niets aan het toeval overlaat. En vergeet niet om uw leidinggevenden te coachen. Zij staan straks midden in de branding.
Uw bedrijf heeft plannen om de organisatie te hertekenen, af te bouwen? U gaat binnenkort een fusie tegemoet, een verhuis of een reorganisatie doorvoeren? Een zorgvuldige voorbereiding van uw communicatie en de nazorg is een absolute noodzaak om hierin te slagen.
Wie moet er aanwezig zijn?
- CEO, HRM, Project Manager, Communicatieverantwoordelijke
- Managers in de organisatie die als leidinggevenden aan het hoofd staan van een team waar veranderingen een impact zullen hebben
- Managers die een reorganisatie, een M&A, een complex of nieuw strategisch project voorbereiden
Leerdoelstellingen met onmiddellijke impact
- U leert hoe u de communicatie planmatig aanpakt zodat u meester blijft over het proces
- U komt te weten hoe u de inhoud en consistentie van de communicatie op een professionele manier kan uitwerken, en dit naar alle stakeholders
- U krijgt tools om het managementteam en leidinggevenden te versterken door ze te informeren, te betrekken in de verandering
Trainingsoverzicht
3 werksessies van 2 uur (individueel of in groep)
Deel I: Introductie, praktijkervaring en advies bij de eerste stappen van de voorbereiding (2u)
1. Het traject opzetten
- Kernobjectieven van de communicatie-aanpak
- Samenstelling van een werkbaar team
- Voorzorgsmaatregelen om confidentialiteit te behouden
- Communicatieplatform, de communicatie bestemd voor de ondernemingsraad/ sociale partners
- Hoe vertaal ik een ‘business case’ in een krachtige en beknopte presentatie aan de sociale partners? Deze presentatie wordt dan ook het communicatieplatform voor alle communicaties.
- Communicatie met alle externe stakeholders: autoriteiten, business relaties, klanten, leveranciers
- Typedocumenten, voorbeelden, advies
- Typedocumenten, voorbeelden, advies
Deel II: De communicatie en het communicatieproces tot in de puntjes plannen en voorbereiden (2u)
Opmaken van een tool (ROADMAP) waar stakeholders, communicatiekanalen en communicatiedocumenten worden gespecifieerd met een retroplanning voor het opmaken van alle documenten, het organiseren van de aankondiging, het verloop van de aankondiging dag en de volledige communicatie ‘roll out’.
- Interne communicatie
- Communicatiecascade naar middle management en het personeel, met inbegrip van documenten, briefing voor het management, meest gestelde vragen en antwoorden. Communicatie bestemd voor de groep en andere vestigingen.
- Informatie en consultatie (indien collectief ontslag)
- Communicatie tijdens deze periode
- Vergaderingsdynamiek: praktisch
Deel III : Communicatie in onzekere tijden (2u)
- Crisis communicatie bij sociale onrust
- Crisisteam
- Proces en aanpak
- Mogelijke crisis scenario’s
- Hoe ga ik met mijn medewerkers om in moeilijke omstandigheden?
- Training bestemd voor het management (top en middle management)
- Communicatie naar de media
- Bepalen van de strategie
- Hoe omgaan met de media
- Opmaak holding statement, persbericht
- Monitoring
Referenties
Umicore: New Leader Assimilation workshop met een zeer ervaren team waarin één van de teamleden recent aan het hoofd van het bestaande team kwam te staan
Crisis- en change communicatie workshop.
Alle praktische inzichten en tools om de interne en externe communicatie in goede banen te leiden.
Change Barometer
Het probleem bij veranderingen en evoluties is dat je veelal blindelings op een soms woelige menselijke zee moet navigeren in de hoop veilig aan te komen waar je wil zijn.
Hoe kan je anticiperen als je niet echt weet waar de medewerkers staan in hun beleving van het project?
De Change Barometer is een praktische tool die actuele en geloofwaardige informatie geeft om te weten waar de medewerkers staan in hun beleving van het transformatietraject of een specifiek project dat veranderingen met zich meebrengt. De tool is gebaseerd op de verandercurve van Kübler-Ross. Onzekerheid en emoties kunnen oplopen en het engagement van de medewerkers wordt op de proef worden gesteld zoals ook het vertrouwen in de organisatie of in uzelf.
Een meting op verschillende tijdstippen toont aan hoe het ‘intern klimaat’ binnen het team en het bedrijf evolueert. Dit laat toe om te anticiperen en op tijd in te grijpen indien nodig.

Voor wie is dit bestemd?
- HRM, Project Manager, Communicatie
- Managers in de organisatie die als leidinggevende aan het hoofd staat van een team waar veranderingen een impact zouden kunnen hebben
- Managers die een reorganisatie, een M&A, een complex of nieuw strategisch project implementeren en opvolgen
Output met onmiddellijke impact
- De deelnemers leren werken met de verandercurve en krijgen advies over wat best kan ondernomen worden om de medewerkers op een positieve manier te doen evolueren, rekening houdend met hun plaats op de curve. Naargelang hun situatie is de aanpak wel verschillend.
- De Change Barometer laat medewerkers toe om zich met een éénvoudige click te positioneren op de veranderingscurve van Kübler Ross. Deze informatie laat leidinggevenden toe om correct te reageren naar medewerkers toe en hen te efficiënt te ondersteunen.
Hoe werkt het?
Na een briefing en een administratieve/digitale opstart, kan het instrument zeer snel geïmplementeerd worden.
- Samenstelling van 1 of 2 teams van minimum 7 personen
- Link naar de tool wordt via mail naar de medewerkers gestuurd
- Medewerkers worden gevraagd om binnen de week de tool te doorlopen en zichzelf op de curve te plaatsen (5 minuten)
- De Change Barometer is een digitaal instrument dat via een link kan geactiveerd worden. Het platform heeft 2 dimensies: leidinggevende en medewerker.
- De leidinggevende krijgt een globaal overzicht van alle posities op de curve met daaraan gekoppeld de passende acties die ondernomen kunnen worden naar de medewerkers toe.
De positionering die de medewerkers aangeven op de curve werkt laagdrempelig en is anoniem. Het resultaat op de curve wordt in het platform bijgehouden gedurende 90 dagen of zolang het project loopt.
Referenties
Automobielsector: verschillende Self Managed Learning groepen gefaciliteerd in België en Zweden in het kader van een specifiek ontwikkelingstraject voor aanstaande leidinggevenden
Communication skills for leaders
Versterk uw overtuigingskracht, ontwikkel uw management talenten, zorg voor leaderhip door een goede valoriserende en overtuigende communicatie
Om toekomstprojecten succesvol te implementeren, moet men meestal een hoger niveau van interactie en communicatie hanteren dan wat men in het verleden deed! De talenten en skills op vlak van communicatie zullen meer dan ooit strategisch zijn om medewerkers te mobiliseren, te motiveren, om de projecten te realiseren : de teams meenemen in de verandering, de weerstanden en onzekerheden die de tansformaties vertragen managen, opinies, gedragingen en attitutudes doen evolueren.
Wie moet er aanwezig zijn?
Deze workshop richt zich tot allen die leiding geven aan een team.
Leerdoelstellingen
- Een versterking van de competenties en vaardigheden op vlak van communicatie
- Een betere beheersing van uw werkomgeving
- Strategische managementvaardigheden belangrijk voor de evolutie
- Een versterking van de overtuigingskracht en de mobilisatie van het team
Trainingsoverzicht
FACE TO FACE OPLEIDING VAN 4 UUR, MET FOCUS OP DE PRAKTIJK EN ONMIDDELLIJK TE GEBRUIKEN
THEORETISCH GEDEELTE: SLEUTELMOMENTEN OM INSTEMMING TE BEKOMEN (45 minuten)
- Hoe werkt ons brein als het bevraagd wordt?
- Welk proces gebruikt hij om tot een beslissing te komen?
- Hoe dit proces gebruiken om te overtuigen wanneer men communiceert?
- Hoe de link maken en overgaan tot de 3 soorten argumenten die de kracht zijn van leadership communicatie?
- De communicatie opbouwen als men 3, 10 of 30 minuten heeft om te overtuigen.
- Hoe de niet verbale communicatie managen, wetende dat zij meer dan 50% bedraagt van de overtuigingskracht?
- Hoe de principes van leadership communicatie integreren in de geschreven communicatie?
PRAKTISCH GEDEELTE: INTERACTIEVE OEFENINGEN (3uur)
- De theoretische kennis omzetten in de praktijk aan de hand van een presentatie, geëvalueeerd en besproken door de deelnemers en de lesgevers.
- Feedback en individuele coaching op de niet verbale communicatie.
- Na de workshop kan elke deelnemer een beroep doen op de lesgevers om hun volgende communicatie “af te toetsen” en zo hun opleiding te perfectioneren.
TRAINING BESTAAT OOK IN HYBRIDE VORM
- 1,5 uur @home (video & voorbereiding oefening)
- uur @onsite (face to face coaching oefening en praktijk)
Referenties
Equans, AGC Automotive Europe, D’Ieteren, British Telecom Benelux, Becton Dickinson, BD Europe, Barco
Communicatie in onzekere tijden
Hoe houden we teams operationeel tijdens grote veranderingen of herstructurering?
1 uur interactieve training voor alle teamleiders. Hoe communiceren met medewerkers tijdens transformatie-projecten die voor langdurige onzekerheid zorgen (bv. reorganisatie, collectief ontslag? Hoe houden we teams operationeel tijdens grote veranderingen? De opleiding is gebaseerd op de praktijkervaring van Square Circle klanten in de afgelopen 25 jaar. Praktische adviezen die onmiddellijk kunnen worden toegepast om te leren hoe men het best met de individuele situaties van de medewerkers kan omgaan en deze kan beheren. Door adequaat te communiceren vermijden we de vaak verwoestende gevolgen van onzekerheid voor de medewerkers.
Wie moet er aanwezig zijn?
Directiecomité, middenkader en iedereen die verantwoordelijk is voor een team
Leerdoelstellingen
- Begrijpen hoe mensen reageren op verandering
- Het effectief beheren van elke cyclus van verandering
- Het ondersteunen van elke werknemer volgens zijn of haar eigen persoonlijkheid
- Het team operationeel en betrokken houden
- Bijdragen aan de voorbereiding van de volgende stappen
Trainingsoverzicht
1 UUR PERSOONLIJKE TRAINING OF WEBINAR
- Uitleg over de verandercurve en hoe om te gaan met elke cyclus
- In geval van verandering met ontslag: context, uitdagingen en juridische implicaties (indien relevant)
- Praktisch advies: wat te doen naar gelang van de situatie?
- Vragen & antwoorden, interactieve discussie
Referenties
Alliance International, Allnex, AMP, Agence et Messagerie de la Presse, Astellas Pharma Belgium, Barco, Bekaert, Becton Dickinson, Damart, Doosan, D’Ieteren, Douwe Egberts, Friesland Campina, Henrad, Ingersoll Rand EMEA, Keter Curver, Lagardère Retail Travel, L’Oréal, Läntmannen, LSG Sky Chef, Magotteaux, Mondelez, Plastic Omnium, Struik Foods, UCB, Unigro, Vesuvius
Hoe omgaan met onzekerheid binnen uw team?
Onze tips helpen u in uw dagdagelijkse communicatie.
Contacteer ons nu!
Results Roadmap™ ervaring Invidueel & Teams
“Begin with the end in mind” en bouw een Results Roadmap ™ die jou of jouw team helpt om succesvol een vooraf bepaald gemeenschappelijk doel te bereiken.
Gebaseerd op enkele inzichten uit Neuroscience brengen we met de Results Roadmap ™ aanpak samen met jou/jouw het team het kritische pad in kaart dat het beste zal werken om de specifieke uitdaging en gewenste resultaat te behalen. Op het einde van deze werksessie ligt het actieplan klaar en weet jij/het team perfect wat gaat helpen om dit succesvol uit te voeren.
Wie moet er aanwezig zijn?
Individueel
- De Results Roadmap™ kan ingezet worden in het kader van persoonlijke ontwikkeling, carrière planning, als hulpmiddel bij individuele uitdagingen en bij het bereiken van professionele of persoonlijke doelstellingen.
- De Results Roadmap™ kan gebruikt worden als een onderdeel van een coachingtraject of als ondersteunende tool bij elke situatie waarbij men naar een vooraf bepaald resultaat of verandering toe wil werken. Deze aanpak kan volledig individueel begeleid worden of in een groepsetting waarbij elke deelnemer in dit geval aan de eigen specifieke doelstellingen werkt.
Teams
- Bedrijven en organisaties kunnen de Results Roadmap™ inzetten binnen allerlei programma’s zoals transformatie en change initiatieven, reorganisaties, fusies, alignering en implementatie van strategische doelstellingen, carrière ontwikkeling, teambuildings, …
Leerdoelstellingen
- De Results Roadmap™ methode is een krachtige tool die rekening houdt met de moeilijkheden waarmee veranderingen gepaard gaan.
- Vertrekkend vanuit een vooraf bepaalde uitdaging of collectief resultaat dat jezelf, de organisatie of het team wil bereiken wordt stapsgewijs de weg in kaart gebracht met de acties die het team zal ondernemen om dit gewenst resultaat te bereiken.
Invidueel
- Op een gestructureerde manier word je begeleid in het onderzoeken van de mogelijke opties en het in kaart brengen van de helpende factoren voor het succesvol bereiken van het resultaat. Maar ook de obstakels, de mogelijks belemmerende gewoontes en andere onderliggende factoren die de af te leggen weg bemoeilijken worden aan de oppervlakte gebracht. Zo bouwt u een realistisch plan van aanpak op dat rekening houdt met de ups en downs op de weg naar succes.
- Via deze aanpak creëer je niet alleen helderheid rond de beste weg om te nemen om uw resultaat te behalen, maar ook een sterke motivatie en positieve energie om de volgende stappen te zetten en hiermee effectief aan de slag te gaan.
Teams
- Op een gestructureerde manier wordt het team begeleid in het onderzoeken van de mogelijke opties en het in kaart brengen van de helpende factoren voor het succesvol bereiken van het resultaat. Maar ook de obstakels, de mogelijks belemmerende gewoontes van het team en andere onderliggende factoren die de af te leggen weg bemoeilijken worden aan de oppervlakte gebracht. Zo bouwt het team een realistisch plan van aanpak op dat rekening houdt met de ups en downs op de weg naar succes.
- Via deze aanpak creëer je betrokkenheid in het team rond het te behalen resultaat of de te verwezenlijken verandering. Door de collectieve opbouw ontstaat een sterk momentum en kan je voortbouwen op de aanwezige positieve energie, om volgende stappen te zetten en de beweging vast te houden.
Trainingsoverzicht
- De Results Roadmap™ methode wordt toegepast in een individuele of team werksessie (of meerdere teams) begeleid door een gecertifieerde facilitator.
Individueel
- De werksessie kan face to face (2,5u) of virtueel (3u) georganiseerd worden.
- De sessie kan volledig individueel of in een grotere groep doorgaan, waar elke deelnemer dan individueel werkt aan eigen specifieke doelstellingen.
Team
- De face to face workshop duurt 4 uur, er is mogelijkheid tot een uitgebreidere versie voor specifieke team situaties (er wordt vooraf besproken welke formule het meest aangewezen is)
- De workshop kan ook virtueel georganiseerd worden, gesplitst in 2 sessies.
Referenties
- Projectontwikkelaar: workshops met verschillende werkgroepen die de opdracht kregen om een motiverend en realistisch actieplan uit te werken ter ondersteuning van het behalen van de middellange termijn ambities van de onderneming
- Talent programma in een industrieel bedrijf: elke deelnemer aan het Talent Programma werkte een eigen Results Roadmap uit rond het behalen van de gewenste carriere doelstellingen.
Welke resultaten wil jij bereiken dit jaar?
Bouw een Results Roadmap ™ die jou of jouw team helpt om succesvol een vooraf bepaald gemeenschappelijk doel te bereiken.
Bekijk onze webinar of contacteer ons nu!
Media Training
Professioneel beheer van uw communicaties met de media in alle omstandigheden
De media spelen een leidende rol in het creëren van opinies die het gedrag van mensen kunnen beïnvloeden. De mediawereld heeft zijn eigen regels die weinig te maken hebben met conventionele denkwijzen. Een bedrijf of organisatie kan de media niet negeren. De media kunnen het bedrijf negeren. Ze kunnen ook opzettelijk of onbedoeld kwetsen.
Wie moet er aanwezig zijn?
CEO, CFO, COO, HRM, Communicatie, Marketing & Sales.
Leerdoelstellingen
- Een nieuwe realistische kijk te hebben op de wereld van een journalist…
- Krachtige boodschappen te formuleren die hun doel bereiken
- Uw niet-verbale communicatie te beheersen
- Via een efficiënte techniek uw kernboodschappen over te brengen (TV, Radio, geschreven media)
Trainingsoverzicht
4 UUR DURENDE INTERACTIEVE WORKHOP VOOR MAX. 3 DEELNEMERS, INCLUSIEF CAMERATRAINING EN INDVIDUELE COACHING.
Theoretisch gedeelte (1 uur)
- Hoe werkt de media?
- Hoe wordt het nieuws opgebouwd?
- Briefings
- Het formuleren van uw kernboodschappen met een specifieke techniek
Praktisch gedeelte: INTERACTIEVE OEFENINGEN (2 LIVE INTERVIEWS PER DEELNEMER)
- Door gebruik te maken van het interviewrooster, het voorbereiden van een live interview, het formuleren van de juiste boodschappen
- Samen de kernboodschappen van de media voorbereiden
- Live interview met camera
- Individuele coaching op niet-verbale communicatie
Referenties
Crisis Communicatie Masterclass
Verwachtingen managen wanneer de realiteit een bedreiging wordt.
Interactieve master class van 1 dag voor het crisisteam, tot maximaal 10 personen.
Door middel van praktische oefeningen en groepsinteractiviteit leert u hoe u een crisis kunt beheersen: proces en inhoud, inclusief media. De crisisparaatheid wordt getest aan de hand van een reëel scenario dat zich in de loop van de dag ontvouwt. De deelnemers werken in kleine groepjes aan de aanpak van de incidenten die zich tijdens de oefening voordoen. De uitkomst van hun werk wordt in groepjes geëvalueerd en bijgesteld. De deelnemers leren ook hoe ze met de media kunnen communiceren op basis van een techniek die in de mediatraining wordt gebruikt.
Wie moet er aanwezig zijn?
Leerdoelstellingen
- Hoe het crisisteam werkt
- Toepassing van het crisisplan en het bedrijfscontinuïteitsplan
- & externe communicatie inclusief interviewtechniek (gebaseerd op tv-interviews)
- Communicatie met de sociale partners
- Individuele coaching op de niet verbale communicatie en verbale communicatie.
Trainingsoverzicht
INTERACTIEVE WORKSHOP VAN 1 DAG VOOR MAX. 10 DEELNEMERS, INGEDEELD IN GROEPEN VAN MAXIMAAL 3 PERSONEN
- Herziening van de belangrijkste punten van het bestaande crisisplan, de principes van het crisisbeheer
- Interactie met de media/extern publiek
- Groepswerk aan een reëel crisisverhaal
- Voorbereiding van het crisisplan
- Het opstellen van kernboodschappen
- Interviewtechnieken
- Live interview van elke deelnemer
- Groepsleren
Referenties
Cytec, Becton Dickinson, Schulman, Tereos, Telenet, Makro, IFB The Health Network
Operationeel Crisis Management
Effectieve crisisbeheersing en crisismanagementplanning kunnen organisaties beschermen tegen volledig falen als/wanneer zich een ramp voordoet. Hoewel crisisbeheer of “crisis management” nauw verbonden is met businesscontinuiteitsplanning, is de focus nauwer. Het gaat over het moment vanaf de ontdekking van een zwaar incident tot de oplossing ervan.
Deze training analyseert zowel crisissen die plots plaatsvinden als incidenten of situaties die geleidelijk aan evolueren naar een crisis. Een crisis kan een interne of externe oorzaak hebben. Deelnemers krijgen inzicht in het verloop van verschillende soorten crisissen en welke de sleutelelementen zijn in het beheer ervan. Deelnemers leren hoe een crisis management plan op te stellen en hoe dit in te passen in het business continuity plan. Praktisch advies omvat onder andere hoe en wanneer een crisis management plan te activeren, methoden om risico’s in te schatten, het gebruik van communicatieplatformen en besluitvormingsmethodes.
Wie moet er aanwezig zijn?
C-suite leadership en leadership met operationele verantwoordelijkheid, risk managers, internal audit, cyber security professionals, IT security manager.
Leerdoelstellingen
- Begrijp de verschillende soorten business crisis
- Begrijpen en toepassen van verschillende crisis management models
- Opstellen van een crisis management strategie
- Bouw een effectief crisis management team
- Opstellen van een crisis management team over vercshillende locaties en businesslijnen heen
- Maak betere beslissingen in een crisis context
- Maak een strategische overzicht van de zwakke punten in je organisatie
Trainingsoverzicht
EEN WORKSHOP VAN 8 UUR, MET ZOWEL WETENSCHAPPELIJKE INZICHTEN ALS PRAKTISCHE TOEPASSINGEN.
De belangrijkste onderwerpen die aan de opleiding worden behandeld zijn:
- Crisisbeheersingsmodellen en de toepasbaarheid daarvan op specifieke soorten operationele crises
- Tools, technieken en checklists
- Besluitvorming onder stress
- Crisis leadership
- Crisis Tabletop Simulation Case
Referenties
Cyber Crime Units across Europe (law enforcement) though the C1b3rWall Academy, Engie (Europe & HQ) and multiple executive counseling sessions with CIO – COO.