Square Circle, over de krachtige combinatie van HR en Communicatie

Vanuit welke overtuiging bouwt Square Circle de unieke brug tussen hr en communicatie? Wat maakt ons zowel een expertisecentrum als een  vertrouwde sparringspartner voor professionals? Partners Katrien Decroos en An Dewaele schuiven aan tafel voor een exclusief dubbelinterview over de onderscheidende factoren van Square Circle. Een inspirerend gesprek op maat van corporates, kmo’s en experten die hun mensen en hun communicatie (verder willen) prioriteren.

Dag Katrien, dag An! Laten we 21 jaar terug in de tijd gaan. Met welke missie werd Square Circle opgericht in 2002?

Katrien: “Square Circle werd gestart met als doel mensen te engageren om mee te groeien met de veranderende context binnen hun bedrijf. Communicatie en hr zijn daartoe de ideale hefbomen. Het is cruciaal bij veranderingen om leidinggevenden en medewerkers mee te krijgen. Stappen ze niet aan boord, dan blijft de gehoopte change of transformatie uit.Wat is het potentieel dat in de verandering schuilt? Wij helpen de vertaalslag maken van high-level plannen naar een effectieve realisatie op de werkvloer. Anno 2023 doen we in essentie hetzelfde als bij de start: onze klanten ondersteunen bij verandering.”

An: “Tijdens de kennismaking met Katrien in 2021 werd me snel duidelijk dat de missie van Square Circle uniek is en nog altijd actueel.Meer dan ooit is er vandaag nood aan aandacht voor de factor mens in de businesswereld. Het zijn niet de processen die ervoor zorgen dat de bedrijfsdoelstellingen behaald worden. Het is net omgekeerd, mensen brengen bedrijven in beweging en helpen resultaten neer te zetten. Daardoor blijft een focus op communicatie en hr onontbeerlijk.”

Drie uiteenlopende doelgroepen kunnen jullie expertise inschakelen: grote ondernemingen, kmo’s en experten. Vanwaar die keuze?

Katrien: “De onderverdeling is organisch voortgevloeid uit de bedrijven die we de voorbije + 20 jaar bediend hebben. Wat we doen, beperkt zich immers niet tot één type bedrijf. Ongeacht de grootorde loont het de moeite om change op een onderbouwde en menselijke manier te initiëren en begeleiden.”

An: “Klopt. We willen een meerwaarde bieden bij de organisaties die ons inschakelen. In grote firma’s zien we bijvoorbeeld dat er meestal wel ondersteunende structuren en processen aanwezig zijn. Ook de experten zijn vertrouwd met de materie. Toch zoeken beiden ons op voor bijkomende expertise of capaciteit en ervaring. Kmo’s daarentegen zijn vaker zoekende. Wanneer een probleem zich stelt, kunnen we er met onze ervaring reeds met kleine acties grote verschillen maken.”

Square Circle heeft een uniek sellingpoint. Kunnen jullie de kracht van communicatie én hr toelichten?

Katrien: “Elke business draait om mensen, want iedere onderneming wil resultaten boeken. Je kunt geen doelstellingen behalen zonder mensen. In die optiek heb je er alle baat bij dat je medewerkers, van manager tot uitvoerend talent, hun job op de best mogelijke manier doen. Personeel is geen machine, je hebt geen passende oplossing die voor iedereen toepasbaar is. Het vraagt tijd en aandacht om mensen gemotiveerd te maken en te houden. Wat drijft hen? Welke tools en middelen zijn geschikt om die drivers te activeren? Square Circle combineert de beide domeinen die dat verwezenlijken, namelijk communicatie en hr.”

An: “We bieden de optelsom van communicatie-expertise en hr-praktijken, voor ons een evidentie combinatie voor succes. Maar als we onze klanten en onze nieuwste expert, Helena Schalenbourg, op hun woord mogen geloven, is dit toch wel  een bijzondere mix. Wanneer wij bijvoorbeeld een bedrijf begeleiden bij de aankondiging van een nieuwe bedrijfsstructuur of reorganisatie, dan zorgen wij niet enkel voor de juiste messaging, maar we bekijken het volledige proces voor de aankondiging vanuit de bril van de leidinggevenden en de medewerkers. We bereiden het leadership voor om de aankondiging op de meest optimale manier te doen en om aandacht te hebben voor de nazorg. Wanneer een team bijvoorbeeld afgeslankt wordt, is het werk niet gedaan nadat de medewerkers  het bedrijf verlaten hebben. Ook de achterblijvers gaan door een veranderingsproces. Hier moet je aandacht aan besteden.”

Als jullie vandaag mochten tekenen voor de toekomst, wat wensen jullie dan voor Square Circle? Dromen mag!

Katrien: “Goh! (lacht) Dat is geen eenvoudige vraag om een antwoord op te formuleren. Of toch, ik apprecieer het enorm als klanten die we in het verleden hebben ondersteund de weg naar ons terugvinden. Ik hoop in de toekomst nog meer van die sterke samenwerkingen uit te bouwen en te onderhouden. Mijn ambitie: top of mind blijven bij organisaties en leidinggevenden die op zoek zijn naar een pragmatische aanpak rond communicatie en HR gerelateerde problematieken. Kortom, verder een expertisecentrum en een betrouwbare sparringspartner zijn voor professionals.”

An: “Ik sluit me daarbij aan, onze rode draad is altijd om ‘a house of people and communication practises’ te zijn. Bijkomend kijk ik ernaar uit de kennis die we vandaag aanreiken via begeleiding ter plaatse in tools te gieten die meteen inzetbaar zijn. Nu valt of staat het succes soms met onze aanwezigheid, terwijl we veel van onze jarenlange ervaring, sectorknowhow en mensenkennis kunnen uitbreiden naar hands-on oplossingen die iedere onderneming met diezelfde vragen kan toepassen. Zonder op dit moment al te veel te willen blootgeven, zijn we volop aan het  bouwen aan een ondersteunende tool bij changetrajecten die de klant zelf zal kunnen inzetten tijdens het proces en hier zelfstandig mee aan de slag zal kunnen gaan.”

De toekomst is veelbelovend, zoveel is zeker! Bedankt voor het leerrijke gesprek, Katrien en An.

Wens je jouw organisatie soepel door een verandering te loodsen? Je teams of medewerkers te sterken via opleidingen op maat? Neem contact op en ontvang vrijblijvend extra informatie.

Contacteer Square Circle >>

Square Circle, het verhaal achter de naam

Voor onze bedrijfsnaam putten we inspiratie uit de Chinese mythologie. Daar staat een vierkant symbool voor de aarde, waar we ons bevinden, en een cirkel voor het verhevene, waar we naar streven. Het werkterrein van Square Circle is het gecompliceerde, maar boeiende krachtveld daartussen. Hoe kunnen we verbeteren? Wat is er nodig om een betere versie van onszelf, onze organisatie en onze teams te realiseren? Sommigen beschouwen het logo dan weer als een knipoog naar ‘ondernemingen die vierkant draaien’. Een vrije interpretatie die ook te verdedigen valt.