Luistersessies
Wanneer luisteren naar medewerkers letterlijk goud waard is!
Lijkt een probleem wijdverspreid te zijn? Heerst er onrust binnen een team? Wilt u op zoek gaan de onderliggende oorzaak van bepaalde moeilijkheden? Moet u problemen oplossen gerelateerd aan kwaliteit, productiviteit, verkoop, klantgerichtheid, hoge kosten, engagement, gedrag… ?
Luistersessies met externen openen deuren en leiden dikwijls tot verrassende resultaten.
Kwaliteitsproblemen
Analyse
- Kwaliteitsproblemen in een fabriek van kunststoffilms voor verpakkingen
- 12 lijnen, 3 shiften
- Producent van de machines vindt de oorzaak niet.
- 25%-35% productie-afval is een constante
Aanpak/Oplossing
- Luistersessies met arbeiders brengen aan het licht dat de machines door hen zelf ontregeld worden na hun werk om de maandelijkse premie voor het productiefste team te krijgen. Systeem wordt aangepast: hogere premies per volledige shift
Resultaten
- Afval gereduceerd met 95%
- Productiekosten sterk verlaagd
- Competitiviteit fabriek sterk gestegen
- Nieuwe productiviteitspremie per shift werkt motiverend
Interne conflicten
Analyse
- Onrust in een Europese call center voor pechverhelping leidt tot een spontane staking
- Onderliggende redenen zijn niet duidelijk
- Er moet dringend een oplossing komen
Aanpak/Oplossing
- Luistersessies met medewerkers tonen aan dat er een vertrouwensbreuk is met een teamverantwoordelijke
- Vele andere onderliggende frustraties en problemen komen eveneens aan het licht
Resultaten
- Werkorganisatie is geëvolueerd met inbreng van de medewerkers
- Teamverantwoordelijke beseft zelf dat ze in een andere omgeving beter zal functioneren
- Focus op het ontwikkelen van een feedback cultuur
Dalende sales
Analyse
- Dalende verkoop in een industriële groep actief in EMEA.
- Oorzaak ervan is moeilijk identificeerbaar door het bedrijf zelf
Aanpak/Oplossingen
- Luistersessies in 6 landen, sales teams maar ook technische ondersteuning
- Oorzaak komt aan het licht: de sales structuur leidt tot interne moeilijkheden en status quo die gedetailleerd in kaart is gebracht
Resultaten
- Hertekening van de totale klantenaanpak met input uit de luistersessies
- Belangrijke verhoging van omzet en marge duurzaam in de tijd
- Winst drastisch gestegen