Crisis BOEING 737 MAX 8

Wat uw organisatie van Boeing’s crashes kan leren.

2019-04-11 · 5 min read

“If it’s not Boeing, I’m not going”. Een kreet van heel veel piloten die aan diggelen is gebracht
door de recente twee crashes van Lion Air en Ethiopian Airlines. Maar er is recent nog een derde
‘crash’ geweest zonder slachtoffers weliswaar maar met verregaande gevolgen voor het
business model van Boeing.

Wat is er aan de hand met Boeing?

Bij het in ontvangst nemen van nieuwe Boeing tankvliegtuigen van het type KC-46 heeft de Amerikaanse luchtmacht in de vliegtuigen rommel en stukken achtergelaten gereedschap gevonden. Een inbreuk op de FOD veiligheidsvoorschriften die vliegtuigconstructeurs strikt moeten volgen.

FOD staat voor ‘Foreign Object Debris Dammage Prevention’, een procedure die moet voorkomen dat het leven van piloten, crew en passagiers in gevaar wordt gebracht door nalatigheid bij het afwerken van nieuwe vliegtuigen.

Reden genoeg voor Will Roper, verantwoordelijk voor aankoop bij de Amerikaanse luchtmacht om de top van Boeing rechtstreeks aan te spreken. ”Ik ben bezorgd en hoop dat Boeing begrijpt dat ze een ernstige situatie hebben, en dit op top niveau”.

Heeft Boeing een cultuurprobleem?

Will Roper: “FOD gaat echt over het feit dat elke persoon die procedures volgt en een cultuur van discipline voor veiligheid in stand houdt. Heeft Boeing die cultuur nog? Ik zal dat pas geloven als ik zie dat de FOD praktijken door het personeel van Boeing maand na maand tijdens een lange periode strikt worden opgevolgd niet omdat het moet maar omdat de werknemers ingezien hebben dat zij mee helpen het leven van onze piloten te beschermen en de paraatheid van het leger te verzekeren om onze veiligheid te waarborgen”.

Wat kan elk bedrijf hieruit leren?

Is er in uw bedrijf een ‘cultuur’ aanwezig als we het over veiligheid, kwaliteit, dienstverlening enz. hebben? Weet dat de ‘klassieke’ communicatietechnieken ontoereikend zijn om deze te bekomen.

Er bestaan sterkere aanpakken om een cultuur op te bouwen, bijvoorbeeld via crisissimulatie-oefeningen inzake veiligheid of kwaliteit, om werknemers voor goed te laten beseffen dat de waarde van hun inbreng veel verder reikt dan een stukje meewerken aan het leveren van producten of diensten met een beperkt gevoel van verantwoordelijkheid als gevolg.

 En Will Roper heeft gelijk als hij zegt dat de eerste verantwoordelijkheid voor het tot stand brengen van een dergelijke cultuur bij het topmanagement ligt.

Other articles

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more

Visit us

Av. de Calabre 10 (b30)
Calabriëlaan 10 (b30)
B-1200 Brussels

Contact us

+32 (0)2 779 3735
info@squarecircle.be

©Squarecircle 2017 - All rights reserved

Menu

Home Blog Who we are Contact